Głównymi zadaniami świetlicy realizowanymi w ciągu całego roku szkolnego było:
- właściwa organizacja czasu przed i po lekcjach, czyli w czasie wolnym zajęć dydaktycznych,
- rozwijanie zainteresowań oraz pogłębianie zdolności uczniów,
- wdrażanie do samodzielnej pracy umysłowej,
- udzielanie pomocy uczniom mającym trudności w nauce,
- organizacja właściwego wypoczynku i kulturalnej rozrywki,
- współpraca i współdziałanie z domem, środowiskiem lokalnym,
- opieka nad dożywianiem.
Świetlica przygotowywała dzieci do wartościowego spędzania czasu wolnego, wyrobienia nawyku kulturalnej rozrywki, sportu i zabawy, właściwej zdrowej rywalizacji oraz bezpiecznego przebywania z rówieśnikami. Bogatym źródłem tematów i problemów, które były jak najszerzej wykorzystywane przez nauczycieli, było bieżące życie, a metodą realizacji procesu wychowawczego głównie praca w zespole. Różne sytuacje wychowawcze, tworzone celowo, dawały określone możliwości rozwijania różnych form własnej aktywności dzieci. Wszystkie te czynności uaktywniały dzieci, ucząc życia w zespole, kształtowania samodzielności myślenia i działania, umiejętności organizowania pracy oraz odpowiedzialności za wykonanie powierzonego zadania. Świetlica w drugim semestrze roku szkolnego 2018/2019 funkcjonowała w godzinach od 7.00 do 16.00, wynikało to z jednozmianowej nauki uczniów w naszej szkole. W drugim półroczu świetlica objęła działalnością opiekuńczo-wychowawczą 247 uczniów z klas I-VIII. Ze świetlicy korzystały głównie dzieci dojeżdżające z miejscowości naszej gminy tj. 223 uczniów oraz 24 uczniów którzy przebywali w świetlicy na prośbę rodziców ze względu na czas ich pracy. Do świetlicy uczęszczali uczniowie:
- dojeżdżający, oczekujący na rozpoczęcie lekcji lub powrót do domu,
- zapisani do świetlicy ze względu na czas pracy rodziców,
- nie uczęszczający na lekcje religii,
- oczekujący na zajęcia dodatkowe,
- dzieci uczęszczające sporadycznie,
- uczniowie w czasie nieobecności nauczyciela; doraźnych zastępstw.
Zajęcia świetlicowe miały charakter zarówno indywidualny, jak i grupowy, odbywały się zgodnie z dziennym rozkładem zajęć. Tematyka zajęć opracowana była w rozbiciu na poszczególne miesiące roku szkolnego uwzględniając porę roku, dni uroczyste i świąteczne. Świetlica spełniając swą funkcję opiekuńczą starała się rozwijać umiejętności i uzdolnienia dzieci, wyzwalać ekspresję twórczą i kształtować sprawność ruchową. Staraliśmy się, aby nasze zajęcia uczyły dzieci współdziałania w grupie i kształtowały umiejętność komunikowania się. Dzieciom przebywającym w świetlicy proponowano uczestnictwo w różnorodnych formach zajęć. Były to zajęcia:
- Zajęcia plastyczno-techniczne: rysowanie kredkami, ołówkiem, malowanie farbami, wycinanki, wydzieranki, wyklejanki itp.
- Zajęcia dydaktyczne podnoszące i usprawniające możliwości intelektualne: zabawy słowne, krzyżówki, rebusy, zgadywanki, wykreślanki słowne, zabawy matematyczne.
- Zajęcia sportowe i rekreacyjno-ruchowe: gry zespołowe, zabawy ruchowe w grupie na świeżym powietrzu, spacery.
- Zajęcia stolikowe: gry planszowe, układanki, karty, puzzle, klocki.
- Zajęcia literackie: wspólne czytanie, opowiadanie treści, plastyczne przedstawianie utworów literackich.
- Zajęcia integrujące grupę.
- Realizowanie edukacji prozdrowotnej, proekologicznej, profilaktycznej.
- Zajęcia audiowizualne: oglądanie bajek, filmów i programów edukacyjnych.
- Wdrażanie do samodzielnej i systematycznej nauki, udzielanie pomocy uczniom z trudnościami w nauce.
W drugim semestrze opiekę nad dziećmi w świetlicy sprawowało 10 nauczycieli pracujących w systemie zmianowym. W godzinach popołudniowych w dwóch salach świetlicy prowadzono zajęcia dydaktyczne z uczniami, dzieci mogły korzystać z pomocy dydaktycznych, gier planszowych, oglądać filmy i programy edukacyjne, bawić się oraz zjeść posiłek. Podejmowane przez wychowawców świetlicy działania ukierunkowane zostały na rozwój zainteresowań wychowanków i zaspokajanie potrzeb opiekuńczo-wychowawczych. W ramach działalności dydaktycznej świetlica umożliwiała uczniom odrabianie zadań domowych i pomoc uczniom słabszym w nauce. Wychowankowie świetlicy wykonywali kartki okolicznościowe, wykonywali dekoracje dostosowane do pory roku i świąt, jak również poznawali tradycje i obrzędy narodowe. Uczniowie rozwijali logiczne myślenie poprzez uczestnictwo w grach logiczno-strategicznych. Rozwijali logikę myślenia wykonując różne prace techniczne. Zajęcia czytelnicze były wspaniałą okazją do rozwijania kompetencji czytelniczych, zdobywania wiedzy oraz przekazywania wartości i norm społecznych. Kreatywność uczniów dostrzec można było poprzez ekspozycję prac na gazetkach ściennych, dekoracjach, pozwalając tym samym zaistnieć uczniom biorącym czynny udział w zajęciach plastyczno-technicznych. Dekoracje były na bieżąco zmieniane w zależności od pory roku i zbliżającego się święta. Zajęcia sportowe dawały uczniom możliwość aktywnego spędzania czasu wolnego po zajęciach szkolnych, rozbudzały zainteresowanie różnymi formami aktywności fizycznej, pozwalały odpocząć i zregenerować siły.
Uczniowie naszej szkoły korzystali z obiadów, herbaty, mleka i kefirów, jogurtów oraz owoców i warzyw.
Na dzień 7 czerwca 2019r. z obiadów korzystało 214 uczniów.
Liczba obiadów wydawanych codziennie w stołówce Gimnazjum Publicznego dla naszych uczniów kształtowała się następująco:
1. 103 obiady refundował GOPS w Lubichowie;
2. 5 obiadów opłacano przez Radę Rodziców PSP w Lubichowie;
3. 1O6 obiady, to posiłki płatne naszych uczniów.
Cena obiadu od września dla dzieci wynosiła 4 zł. na dzień. Uczniowie klas I – III, klasy V a, V b oraz klasy VIII korzystali w naszej świetlicy z herbaty. Pozostali uczniowie mieli zapewnioną herbatę w stołówce budynku PG. Łącznie ilość dzieci korzystających z herbaty w czerwcu bardzo spadła i wynosiła 84 uczniów. Cena herbaty od długiego czasu się nie zmieniła dla dziecka wynosiła 3 zł. na miesiąc. Dzieci z klas I-V w ciągu roku szkolnego miały możliwość korzystania z owoców i warzyw w ramach programu „Szkoła z witaminą”. W drugim semestrze korzystało z tego programu 333 uczniów. 326 uczniów klas I – V korzystało również z mleka, kefirów, jogurtów w ramach programu „Szklanka mleka”.
ZAJĘCIA DODATKOWE
W ramach zajęć pozalekcyjnych dla uczniów naszej szkoły odbywały się zajęcia świetlicy socjoterapeutycznej. Zajęcia te miały charakter ustrukturalizowanych spotkań grupowych, na które składały się odpowiednio dobrane gry, zabawy i ćwiczenia. Prowadzenie zajęć socjoterapeutycznych polegało na organizowaniu takich sytuacji społecznych, które dostarczały dzieciom doświadczeń wokół których mogły przebudować obraz samego siebie, które pozwalały na odreagowanie napięć emocjonalnych i aktywne uczenie się nowych zachowań i umiejętności interpersonalnych. Uczono dzielenia się swoimi przeżyciami w atmosferze bezpieczeństwa, akceptacji i zrozumienia oraz wyrażania uczuć, przeżywania emocji pozytywnych. Stwarzano sytuacje, w których dzieci mogły lepiej poznać siebie, odkryć i doceniać swoje zasoby – dobre cechy charakteru, umiejętności, zdolności, a następnie wykorzystywać je w różnorodnych sytuacjach życiowych. W czasie zajęć stwarzano także okazje do wypróbowania i wyćwiczenia nowych sposobów zachowania oraz nowych umiejętności, szczególnie interpersonalnych takich jak: radzenia sobie z emocjami, asertywności, rozwiązywania problemów i konfliktów, podejmowania decyzji, szukania wsparcia i pomocy. W ramach spotkań socjoterapeutycznych zorganizowano zajęcia komputerowe, które nie tylko dostarczały zabawy, ale również uczyły. Pozostałe spotkania odbywały się; w każdą środę dla dzieci z Lubichowa oraz uczniów dojeżdżających.
W czasie zajęć dzieci brały udział w pogadankach, zabawach integracyjnych, grach oraz miały możliwość skorzystania z posiłku.
Bożena Bławat