• ŚWIETLICA SZKOLNA W I PÓŁROCZU ROKU SZKOLNEGO 2021/2022
        • ŚWIETLICA SZKOLNA W I PÓŁROCZU ROKU SZKOLNEGO 2021/2022

        • 26.02.2022 19:36
        • Głównymi zadaniami świetlicy realizowanymi w ciągu pierwszego semestru w danym roku szkolnym były:
          - właściwa organizacja czasu przed i po lekcjach,
          - wspieranie uczniów podczas zajęć lekcyjnych w czasie nauki zdalnej,
          - wdrażanie do samodzielnej pracy umysłowej,
          - udzielanie pomocy uczniom mającym trudności w nauce,
          - organizacja właściwego wypoczynku i kulturalnej rozrywki,
          - współpraca i współdziałanie z rodzicami/opiekunami uczniów oraz środowiskiem lokalnym,
          - opieka nad dożywianiem.
        • Świetlica w pierwszym półroczu funkcjonowała w godzinach od 7.00 do 16.00. W pierwszym semestrze świetlica objęła działalnością opiekuńczowychowawczą 258 uczniów z klas I-VIII. Ze świetlicy w większości korzystały dzieci dojeżdżające do szkoły tj. 230 uczniów oraz 28 uczniów, którzy przebywali w świetlicy na prośbę rodziców ze względu na czas ich pracy. Do świetlicy uczęszczali uczniowie: dojeżdżający autobusem szkolnym, nie uczęszczający na lekcje religii, oczekujący na rozpoczęcie lekcji lub powrót do domu, zapisani do świetlicy czekający na odbiór przez rodziców, oczekujący na zajęcia dodatkowe oraz dzieci uczęszczające sporadycznie. W pierwszym semestrze opiekę nad dziećmi w świetlicy sprawowało 9 nauczycieli pracujących w systemie zmianowym. Zajęcia prowadzono w oparciu o zatwierdzony na początku roku szkolnego plan pracy świetlicy. Dla dzieci przebywających w świetlicy organizowane były między innymi następujące formy zajęć:
          - liczne zajęcia plastyczne i techniczne,
          - zajęcia audiowizualne (oglądanie bajek i filmów),
          - liczne zajęcia doświadczalne,
          - organizowano zajęcia z zakresu żywego słowa, zwracano uwagę na poprawne i piękne czytanie oraz na ważny dydaktyczny aspekt czytania ze zrozumieniem,
          - uczniowie rozwijali logiczne myślenie poprzez uczestnictwo w grach logiczno-strategicznych,
          - prowadzono zajęcia uwrażliwiające na przyrodę, promujące zdrowie,
          - prowadzono zajęcia uwrażliwiające na polskie tradycje świąteczne,
          - ćwiczenia ruchowe i zabawy relaksacyjne,
          - organizowano zajęcia ogólnorozwojowe i dydaktyczne podnoszące i usprawniające możliwości intelektualne, w tym wspólne odrabianie zadań domowych,
          - zajęcia integrujące grupę,
          - cykliczne zajęcia związane z bezpieczeństwem.
          Tematyka zajęć uwzględniała kalendarzowy układ roku oraz wynikające z niego święta i uroczystości. Zajęcia świetlicowe miały zarówno charakter indywidualny jak i grupowy, odbywały się zgodnie z dziennym rozkładem zajęć. Świetlica spełniając swą funkcję opiekuńczą starała się rozwijać umiejętności i uzdolnienia dzieci, wyzwalać ekspresję twórczą i kształtować sprawność ruchową. Staraliśmy się, aby nasze zajęcia uczyły dzieci współdziałania w grupie i kształtowały umiejętność prawidłowego komunikowania się. W czasie zajęć nauczyciele czuwali nad prawidłowym i poprawnym nawiązywaniu relacji między uczniami, przestrzeganiem ustalonych zasad reżimu sanitarnego, zasad współpracy panujących w świetlicy. Organizowano dowolne zabawy proponowane przez uczniów, zespołowe zajęcia dostosowane do potrzeb i zainteresowań grupy, indywidualne prace i rozmowy. Odbywały się zabawy tematyczne i rozwijające indywidualne zdolności oraz twórczą kreatywność. Nauczyciele świetlicy pełnili dyżury w czasie przerw na śniadanie i obiady oraz podczas odjazdu dzieci do domu na placu szkolnym. Zajęcia świetlicowe prowadzone były w oparciu o pracę własną uczniów. W czasie czasowej nauki zdalnej wspierano uczniów podczas zajęć lekcyjnych online oraz prowadzono zajęcia edukacyjno-dydaktyczne według tygodniowego planu pracy, zabawy tematyczne, pełniono funkcję opiekuńczą. Nauczyciele współpracowali z wychowawcami klas, pedagogiem, psychologiem, nauczycielami wymieniając się wiedzą i spostrzeżeniami dotyczącymi pracy z uczniami. Praca świetlicy przebiegała planowo, zgodnie z wytyczonym planem pracy dydaktycznowychowawczej. Najbardziej lubianymi przez dzieci były zajęcia o charakterze plastycznym. Prace uczniów eksponowane były na gazetkach ściennych dekorujących świetlicę. Dekoracje były na bieżąco zmieniane w zależności od pory roku, zbliżającego się święta. Uczniowie naszej szkoły korzystali z obiadów, herbaty, mleka oraz owoców i warzyw. Początek wydawania obiadów nastąpił z dniem 6 września 2021r. Wydawanie obiadów dla uczniów naszej szkoły odbywało się z podziałem na klasy w czasie trzech przerw zgodnie z zachowaniem zasad reżimu sanitarnego. Z dniem 10 stycznia 2022r. nastąpił wzrost ceny jednego obiadu dla ucznia i obecnie wynosi 6zł. dziennie. Z dniem 6 września rozpoczęto również wydawanie herbaty dla starszych uczniów naszej szkoły. Uczniowie klas IV-VIII mieli zapewnioną herbatę zarówno w stołówce budynku przy ul Lorenza oraz budynku przy ul. Dworcowej, zgodnie z zasadami bezpieczeństwa. Ze względu na zaistniałą sytuację związaną z pandemią, dbając o bezpieczeństwo młodszych uczniów, dzieci z klas I – III nie korzystały z herbaty, spożywały śniadanie w swoich salach lekcyjnych, zgodnie z zasadami reżimu sanitarnego. Cena herbaty od kilku lat nie zmieniła się i dla dziecka wynosiła 3 zł. na miesiąc. Dzieci z klas I-V od września do grudnia miały możliwość korzystania z mleka, jogurtów w ramach programu „Szklanka mleka”. Od września do lutego 330 uczniów z klas I-V miało również możliwość korzystania z owoców i warzyw. W ramach zajęć pozalekcyjnych dla uczniów naszej szkoły odbywały się zajęcia świetlicy socjoterapeutycznej. Zajęcia te miały charakter ustrukturalizowanych spotkań grupowych, na które składały się odpowiednio dobrane gry, zabawy i ćwiczenia. Głównym celem spotkań była korekcja niepożądanego zachowania, przez dokonanie pozytywnych zmian polegających na nauce określonych reakcji i działań, wypracowanie różnych umiejętności społecznych, nauce reguł i norm oraz rozpoznawaniu, wyrażaniu i nazywaniu emocji. Ponadto uczono mechanizmów rozwiązywania problemów, trudnych sytuacji, umiejętność lepszego zrozumienia ludzkiego zachowania. Dzięki pracy w grupie uczestnicy mogli dostrzec podobieństwa z innymi. Na zajęciach tworzono atmosferę bezpieczeństwa i wzajemnego zaufania, czuwano nad tym, by między dziećmi wytworzyło się poczucie więzi i chęć współpracy. W czasie zajęć dzieci brały udział w pogadankach, zajęciach sportowych, zabawach integracyjnych, grach, oraz miały możliwość skorzystania z posiłku.

          Bożena Bławat

        • Wróć do listy artykułów