• Świetlica w II semestrze roku szkolnego 2021-2022
        • Świetlica w II semestrze roku szkolnego 2021-2022

        • 27.06.2022 22:31
        • Świetlica jest jednostką opiekuńczo-wychowawczą prowadzoną przez szkołę, która realizuje jednocześnie funkcję opiekuńczą, wychowawczą i dydaktyczną. W świetlicy cele i zadania realizowane są według rocznego planu pracy dydaktyczno – wychowawczego świetlicy szkolnej opracowanego na podstawie Statutu Szkoły, Planu pracy szkoły oraz Programu wychowawczego - profilaktycznego. Opieka świetlicowa stanowi zadanie statutowe szkoły.
        • Zadaniem świetlicy jest zapewnienie dzieciom i młodzieży zajęć świetlicowych, które uwzględniają ich potrzeby edukacyjne oraz rozwojowe, a także ich możliwości psychofizyczne, w szczególności zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów, zajęcia zapewniające prawidłowy rozwój fizyczny oraz odrabianie lekcji. W bieżącym półroczu w świetlicy  działalnością opiekuńczo - wychowawczą objęto 267  uczniów klas I-VIII. Świetlica funkcjonowała w godzinach od 7.00 do 16.00. Ze świetlicy w większości korzystały dzieci dojeżdżające do szkoły. W drugim semestrze opiekę nad dziećmi w świetlicy  sprawowało 10 nauczycieli pracujących w systemie zmianowym. Zajęcia świetlicowe miały zarówno charakter indywidualny jak i grupowy, odbywały się zgodnie z dziennym rozkładem zajęć. Dla dzieci przebywających w świetlicy organizowane były między innymi następujące formy zajęć:

          - liczne zajęcia plastyczne i techniczne,
          - zajęcia audiowizualne (oglądanie bajek i filmów),
          - liczne zajęcia doświadczalne,
          - organizowano zajęcia z zakresu żywego słowa, zwracano uwagę na  poprawne i  piękne czytanie oraz na ważny dydaktyczny aspekt czytania ze zrozumieniem,
          - uczniowie rozwijali logiczne myślenie poprzez uczestnictwo w grach logiczno-strategicznych,
          - prowadzono zajęcia uwrażliwiające na przyrodę, promujące zdrowie,
          - prowadzono zajęcia uwrażliwiające na polskie tradycje świąteczne,
          - ćwiczenia ruchowe  i zabawy relaksacyjne,
          - organizowano zajęcia ogólnorozwojowe  i dydaktyczne podnoszące i usprawniające możliwości intelektualne, w tym wspólne odrabianie  zadań domowych,
          - zajęcia integrujące grupę,
          - cykliczne zajęcia związane z bezpieczeństwem.

          Zajęcia w drugim półroczu przebiegały planowo bez problemów,  realizowano cele zawarte w podstawie programowej zgodnie z opracowanym rocznym planem pracy świetlicy, wynikającymi z niego planami miesięcznymi. Poprzez realizację tego planu kształtowano u uczniów umiejętność spostrzegania, pamięć, wyobraźnię przestrzenną, pomysłowość, kreatywność, wdrażano zasady estetyki życia codziennego. Poprzez dobór odpowiednich form pracy i metod aktywizujących, rozwijano zdolności do twórczego wysiłku. Prowadzono zajęcia tematyczne upamiętniające rocznice państwowe, uroczystości szkolne, środowiskowe oraz rodzinne. Organizowano dowolne zabawy proponowane przez uczniów, zespołowe zajęcia dostosowane do potrzeb i zainteresowań grupy, indywidualne prace i rozmowy. Uświadamiano rolę zdrowego współzawodnictwa i współpracy w zespole, rozwijanie koleżeństwa, wzajemnej pomocy i życzliwości podczas zabawy i nauki. Nasze zajęcia uwzględniały konieczność odpoczynku psychicznego po długotrwałym wysiłku umysłowym na lekcjach. Nasi uczniowie korzystali z zgromadzonych w świetlicy gier, które przy takiej ilości dzieci ulegały uszkodzeniu lub  zniszczeniu, na bieżąco je naprawiano lub uzupełniano. W świetlicy pomagano uczniom w odrabianiu prac domowych. Niestety pomieszczenia świetlicy mieszczą się w piwnicy, są nieduże  i brakuje nam pomieszczenia do odrabiania lekcji tzw. strefy ciszy oraz kącika do  zabaw. Wśród wielu różnorodnych form zajęć świetlicowych najbardziej lubianymi przez dzieci były zajęcia o charakterze plastyczno-technicznym, swobodne zabawy rówieśnicze oraz zabawy ruchowe na świeżym powietrzu, w szczególności na boisku szkolnym. Pożądane zachowania uczniów doceniane były w formie wzmocnień pozytywnych – pochwał. W czasie zajęć nauczyciele kładli nacisk przede wszystkim na kulturę osobistą, wzajemny szacunek, tolerancję dbałość o czystość i porządek. Zwracano uwagę na ograniczanie zachowań agresywnych, rozwiązywanie konfliktów bez użycia przemocy. Systematycznie zmieniano dekorację w świetlicy wykorzystując prace uczniów i przygotowywano gazetki ścienne zgodnie z harmonogramem imprez okolicznościowych i szkolnych. Nauczyciele świetlicy pełnili dyżury w czasie przerw  na śniadanie  i obiady oraz podczas odjazdu dzieci do domu  na placu szkolnym. Nauczyciele współpracowali z wychowawcami klas, pedagogiem, psychologiem, nauczycielami wymieniając się wiedzą i spostrzeżeniami dotyczącymi pracy z uczniami. Uczniowie naszej szkoły korzystali z obiadów, herbaty, mleka oraz owoców i warzyw.                                                

          W drugim półroczu wydawanie obiadów dla uczniów naszej szkoły również odbywało się z podziałem na klasy w czasie trzech przerw zgodnie z zachowaniem zasad bezpieczeństwa. Cena jednego obiadu dla ucznia wynosiła 6 zł. na dzień.                                                                                                    

          W drugim półroczu uczniowie klas IV-VIII mieli zapewnioną herbatę zarówno w stołówce budynku przy ul Lorenza oraz budynku przy ul. Dworcowej, zgodnie z zasadami bezpieczeństwa. Dzieci z klas I – III nie korzystały z herbaty, spożywały śniadanie w swoich salach lekcyjnych. Cena  herbaty od kilku lat nie zmieniła się i dla dziecka wynosiła 3 zł. na miesiąc.   

          Również w drugim półroczu dzieci z klas I-V miały możliwość korzystania z mleka, jogurtów oraz owoców i warzyw. W ramach zajęć pozalekcyjnych dla uczniów naszej szkoły  odbywały się zajęcia świetlicy socjoterapeutycznej. Zajęcia te miały charakter integracyjnych spotkań grupowych, na które składały się odpowiednio dobrane gry, zabawy i ćwiczenia. W czasie zajęć tworzono atmosferę zaufania i poczucia bezpieczeństwa. Czuwano nad  gotowością dzieci do współpracy i budowaniem ich poczucia więzi. Celem spotkań była  nauka reguł i norm, poznawanie emocji oraz sposobów ich wyrażania oraz lepsze poznanie siebie i innych ludzi oraz wzmocnienie pewności siebie. Uczono mechanizmów radzenia sobie z negatywnymi emocjami oraz nowych sposobów myślenia, doskonalenia pozytywnego obrazu własnej osoby. Dbano o odpowiedni poziom aktywności ruchowej. W czasie zajęć dzieci brały udział w pogadankach, zajęciach sportowych, zabawach integracyjnych oraz miały możliwość skorzystania z posiłku. Pod koniec każdych zajęć członkowie grupy mieli okazję do wymiany swoich spostrzeżeń  i przemyśleń.

           Bożena Bławat  

           

           

        • Wróć do listy artykułów